En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

22 oktober 2012

Indisk Lamme curry


Denne ret er inspireret af lammecurryen Rogan Josh, Jeg har dog justeret lidt i krydderierne og tilføjet lidt andre ingredienser til retten.
Retten er lidt stærk og dyb i smagen af de mange varme krydderier.
Har du hele krydderier liggende, så brug endelig dem, men det kan sagtens lade sig gøre at bruge stødte krydderier, hvis man kun har det.
Lad dig endelig ikke skræmme af ingrediens listen, den er værd at lave
Retten er en ren kødret, derfor anbefaler jeg, at man har en grøntsagsret ved siden af. 

Til ca. 2-3 personer (afhængig af tilbehør)

Til marinade
400 g lammekød i tern fx bov, klump.
3 tsk. stdt. spidskommen
2 tsk. stdt. kommen
1 tsk. stdt. Garam Masala
saften fra en ½ lime
15 spsk. yoghurt naturel, jeg brugte 3,5 %
50 g fintblendede cashewnødder

Det øvrige
2 løg, finthakket
1 chili, finthakket
2 cm. frisk ingefær, revet
3-4 fed hvidløg, revet
2 stænger hel kanel
8 grønne kardemommekapsler
1 knivspids stdt. nelliker
1 knivspids stdt. muskat
1 tsk.stdt. gurkemeje
200 g tomater friske eller fra ds., blendede (alternativ brug lidt tomatpure)
1 lille ds kokosmælk (165 ml.)
evt. lidt vand.
salt og peber
evt. lidt sukker
Olie til stegning

1. Bland ingredienserne til marinaden, vend kødet i, lad det marinere mindst 2 timer, gerne natten over.
2. Steg løgene lysebrune, tilsæt chili, ingefær, hvidløg og de hele krydderier, lad dem stege med et øjeblik.
3. Tilsæt de stødte krydderier og vend det rundt. tilsæt kødet med yoghurtmarinaden til løgene, lad det simre.
4. Tilsæt tomaterne og lad det simre mørt ca. 1-2 timer afhængig af kødet.
5. Inden servering tilsættes kokosmælk og den smages til.

Serveres med ris og en grøntsagsret.


Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar