En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

19 december 2012

Stegt lammekølle med lakrids og sennepsglacering





2.500 kg Lammekølle, afpudset og udbenet, (Jeg skar den i 3 stykker)
250 g yoghurt eller creme fraiche (Jeg brugte Creme fraiche)
6 tsk lakridssennep*
3 tsk honning
salt og peber
4-6 fed revet hvidløg,efter smag

1. Bland ingredienserne sammen til glaceringen og masser det ind i kødet,
2. Kom kødet og dressingen i en frysepose og mariner kødet natten over
3. Kom kødet i en bradepande med bagepapir, stik et stegetermometer i kødet
4. Brun kødet i 15 min ved 250*c varm ovn,  skru ned til 180*c og steg i ca. 1 time.
5. Ønskes kødet rosa: skal det være ca. 70*c eller er det welldone er det ca. 77*c
6. Tag kødet ud af ovnen og lad det trække i ca. 20 min, så saften kan trække ud i hele kødstykket.

Server enten koldt eller varmt. 

Jeg serverede den med kartoffelchunks, grønkålssalat med mormordressing, butternutsquash med kanel og vaniljesyltede grønne tomater. (se øverste billede)

*Lakridssennep kan købes færdiglavet, ellers kan Bornholms sennep blandes op med lidt lakrids ekstrakt eller granulat

Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar