En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

16 december 2012

Koldhævet morgenmads boller med 5 kornsblanding





Til ca. 12 boller

10 g gær
4 dl. koldt vand
1 tsk salt
3 spsk Olivenolie
100 g 5-kornsblanding + Kogende vand
150 g groft mel, (Jeg brugte Ølandshvedemel)
Almindelig hvedemel for resten
Pensling: fx mælk, kaffe, æg eller yoghurt (Jeg brugte mælk)

1. Sæt kornblandingen i blød, hæld kogende vand over dem, ca. 1 cm. over, lad dem trække min. 10 min.
2. Opløs gæren i vandet i en anden skål, tilsæt salt og olie.
3. Hæld overskydende vand fra kornblandingen, tilsæt kernerne til det øvrige.
4. Tilsæt Ølandshvedemel og rør godt rundt.
5. Tilsæt hvedemel for resten, lad dejen være våd. (da kernerne suger vand fra dejen under hævningen)
6. Dæk dejen til med film og stil i køleskabet, lad den hæve natten over
7. Næste dag, kan der tilsættes mere hvedemel og dejen æltes og formes til boller. (Jeg lod den stadig være fugtig)
8. Lægges på en bageplade med bagepapir
8a. Hvis du har tid, så lad bollerne hæve ca. 15 min., jeg bagte dog mine med det samme.
9. Pensl bollerne og bag dem ca. 20 min. ved 180*c varmluft
10. Spis dem lune
11. Når de er afkølet kan de pakkes i fryseposer, bollerne er fryseegnet.


Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar