En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

17 september 2012

Cremet kartoffel - porre suppe med ristet kylling og rugbrøds croutoner



Denne suppe er en af mine favoritsupper og sikkert også mange andres. Jeg har altid spist denne suppe med ristet bacon og hvide brødcroutoner eller flutes til, men nu syntes jeg der skulle lidt ændringer til, derfor er baconen skiftet ud med paprika ristet kylling og de hvide croutoner med en rugbrødsvariant, pga. rugbrøddet gør det at man bliver mæt hurtigere, da det ligger tungere.
Jeg har valgt at bruge lidt smør og fløde, for at gøre den lidt lækker cremet, men man kan sagtens lave den uden, hvis man vil have en fedtfattig suppe.
Dette er et billigt måltid, der rækker til flere.

Ingredienser til suppen ca. 2-3 personer

250 g porrer, brug det hvide og lysegrønne, skåret i skiver (gem det mørkegrønne til fx suppevisk eller tærte)
500 g bagekartofler, skrællet, skåret i tern
et drys tørret timian
ca. 7 dl. kogende vand/hønsebouillon, måske mere (Jeg brugte bouillon)
1 dl. fløde
salt og peber
smør til stegning

1. Rens porrene grundigt, da der kan sidde jord imellem alle lagene, skræl kartoflerne og skær begge i mindre stykker.
2. Sauter porrene i smørret, de skal falde sammen og blive klare, men ikke få farve.
3. Tilsæt kartoflerne, timian og lad det sautere med,
4. Tilsæt vandet/bouillonen så det dækker, lad det koge mørt ca. 15-20 min.
5. Blend suppen, tilsæt evt. mere bouillon efter ønsket konsistens
6. Tilsæt fløden og smag suppen til med salt og peber, lad det koge igennem

Server med ristet bacon eller ristet kylling og brød fx rugbrøds croutoner.

Ingredienser til ristet kylling til 1-2 personer

1 stort kyllingebryst
et drys paprika
salt og peber
olivenolie til stegning

1. Skær kyllingen i meget små tern
2. Bland kyllingen med salt, peber og paprika
3. Steg det gyldent på panden evt. lidt af gangen, så man får en sprød skorpe.

Ingredienser til rugbrøds croutoner

Rugbrød i tern ( ca. 1 skive pr. mand)
Rapsolie eller olivenolie
Presset hvidløg
salt

1. Skær rugbrøddet i mindre tern.
2. Når olien er varm på panden, kommes brøddet på og vendes med det samme
3. Lige inden de er helt sprøde, kommes hvidløget og salt på, sørg for at vende dem jævnligt.
4. læg dem på fedtsugende papir.

Server dem i purerede supper eller som knas i salater.


Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar