En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

30 oktober 2011

Lakrids karameller




Denne opskrift er af Mette Blomsterberg, jeg har dog justeret lidt i indholdet af lakridspulver, da jeg ikke syntes de smagte af nok. Disse er hårde karameller, nærmest bolsjer da jeg har kogt til de havde en temperatur på 125*c, ønskes en blødere karamel, koges den mindre og der laves en kugleprøve* 

Opskriften giver ca. 50 små stk., på størrelse med en terning 

2½ dl. piskefløde 38 %
125 g sukker
62,5 g glukose**
3 tsk. lakridsekstrakt pulver***
ca. 4-5 spsk. lakridsekstraktpulver til at trille i
neutral olie til pensling

Kog alle ingredienser (undtaget lakridspulver), indtil karamellen er godt gylden og meget tyktflydende. Rør i den med jævne mellemrum, dog mest i slutningen (brug en træske/slev). Hold hele tiden øje, for den vil gerne koge over. Karamellen er færdigkogt, når den er godt gyldenbrun og begynder at slippe grydens bund efter ca. 40 minutter ved jævn, god varme. tag en kugleprøve, ønskes der en hård karamel, skal temperaturen være 125 *c, 
Tag gryden af varmen, tilsæt lakridspulveret og rør godt. Hæld karamellen op i en lille beholder,
ca. 18x 12, der er foret med olieret bagepapir på både bund og sider.
Lad karamellen afkøle ved stuetemperatur, Udskæres i 1x1 cm, (terning) i alt 50 stk., og rulles i lakridspulver mens de er lidt lune, så er de nemmere at skære og pulveret hænger bedre fast
opbevares i et tætsluttet beholder.
Er det bløde karameller, kan de pakkes ind i egnet papir.


Blød og sej: 110-115*c
hård og sej: 120 *c
Hårdt som bolsje: 125*c

 * Kugleprøve: kom en klump i et glas koldt vand, er den sej og kan holde formen, uden at den opløses, er den klar.
** Glukose: f.eks. Morten Heibergs Glukose Sirup, der fås i fx Kvickly, alm. glukose kan fås i Helsekostforretninger eller Matas.
*** lakridsekstrakt pulver er kraftig i smagen. og kan købes i Pandurro el. helsekostforretninger
Obs: Der findes også lakridsrod, som er pulveriseret, den er ikke så kraftig i smagen, så den er ikke så egnet til disse karameller i forhold til lakridsekstrakt pulver. men hvis man ligger inde med det, så kan karamellerne rulles i dette pulver (dette gjorde jeg denne gang, men tror jeg næste gang vælger ekstraktpulveret)



Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar