En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

20 oktober 2011

Honninghjerter til jul


Så er det snart jul, og jeg skal for første gang prøve at lave honningehjerter, og nej jeg er ikke for tidligt ude, grunddejen skal nemlig helst stå 2-3 mdr. inden brug, og da jeg gerne vil starte med at spise dem i starten af december, er jeg næsten for sent på den. - glæder mig rigtig meget til at smage dem. dejen dufter rigtigt af jul. billeder af det færdige resultat, må i have tilgode nogle måneder
Er der nogen der har erfaringer med honninghjerter, så de bliver ligeså gode og luftige som bagerens?
(Bemærk note nederst fra dec. 2011)!!!

Giver en pæn portion, afhængig af størrelse (Jeg lavede små)


Trin 1
Grunddej:
450g Honning (1 bøtte)
450g Hvedemel
1 tsk. kanel (+ lidt mere)
1 tsk. stødt nelliker (+ lidt mere)
1 tsk. stødt  ingefær (+ lidt mere)
Honningen smeltes ved svag varme i en gryde. når det lige præcist er smeltet hældes det i en tynd stråle op i melet med krydderierne, lidt efter lidt, Jeg brugte en el-pisker med dej/kødkroge.
blandingen stilles køligt, enten i køleskab eller et meget koldt sted. i 2-3 mdr. enten i en skål eller en frostpose (mindre tid kan nok gøres tænker jeg)

Foto: Kristinas Madunivers
Trin 2:
900 g grunddej
2 æg
2 knivspids hjortetaksalt
2 knivspids potaske (opløses i meget lidt vand)

chokolade til pensling

Grunddejen blandes med de øvrige ingredienser, og køres kun lige sammen så æggene er optaget. (brug elpisker med dej/kødkroge)

Sæt dejen på køl ca. 30-60 min. så den sætter sig.
Rul dejen ud til ca 3-4 mm tykkelse. dejen er meget blød, så brug rigeligt med hvedemel, Figurer og andet stikkes ud og lægges på bagepapir. 
Bages ca 5 minutter ved 180*c  midt i ovnen. (små)



kagerne skal efterfølgende stå fugtigt ca 3-7 dage. (læg kagerne i ét lag på en plade, dæk kagerne med et fugtigt klæde, og kom dem  i en plastikpose og læg fx. ud i dit bryggers/ garage) dette gøres for at kagerne bliver svampede. 

chokolade til smeltning: smelt 3/4 af chokoladen over et vandbad, der må endelig ikke komme fugt/vand op i, når chokoladen er smeltet, tages den af varmen og den sidste 1/4 tilsættes og røres rundt indtil det er smeltet, på denne måde, er man sikker på at chokoladen vil størkne på kagerne og den giver samtidig en glans. 
pensl kagerne og pynt evt. med et glansbillede eller glasur

Note: december 2011: Jeg prøvede at lave en anden dej som jeg bagte samme dag, med den der havde stået i lang tid, og må ærligt indrømme at der ingen forskel var i hverken konsistens eller smag. 
Til næste år vil jeg nok komme flere krydderier i, syntes ikke at de smagte helt ligesom dem hos bageren, kun svagt, men konsistensen var rigtig, og penslet med chokolade gjorde dem kun bedre. 
Syntes dog det var noget af et arbejde at få samlet dejen med æg og så få rullet den ud, da dejen bliver meget blød. men jeg lavede nogle små mundrette honningehjerter og de blev gode.


Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar