En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

22 august 2012

Nødde - nougat dessertkage


Denne kage er nok mest en dessertkage, men den kan bestemt også gå til en kop kaffe.
Den blev serveret til min fars fødselsdag, og var lavet af naboen, som jeg har været heldig at få opskriften af.
Kagen består at lyse bunde drysset med nødder, lagt sammen med en creme af nougat og flødeskum.
Ifølge naboen, er det en kage, der kun bliver bedre af at blive frosset ned i minimum 1 døgn (max. 1 mdr.) Så det er jo en ideel kage til når man får gæster, da den kan laves i forvejen.
Denne opskrift giver ca. 12 pænestykker (på billedet er der 24 stykker, da det er en dobbelt portion)

Giver ca. 12 stykker / ½ bradepande, lagt sammen.

4 æg
4 dl. sukker
1 tsk vaniljesukker
3 dl. hvedemel
1½ tsk bagepulver
200 g hasselnødder, grov blendet eller hakket (tror de var blendet)

fyld:
2½ dl. piskefløde
200 g nougat

Tilbehør:
flormelis
friske bær fx. jordbær, blåbær, brombær eller andre frugter.
evt. bærcoulis

1. Pisk æg, sukker og vaniljesukker hvidt og skummende
2. Bland bagepulveret i melet og vend det forsigtigt i æggemassen
3. Smør dejen ud på et stykke bagepapir i bagepladens størrelse
4. Drys med hasselnødderne
5. Bag kagen i ca. 15 min. ved 200 grader (tror det er i alm ovn uden varmluft)
6. Når kagen er afkølet, deles den i 2
7. Smelt nougaten over vandbad og fordeles/smøres ud på den ene halvdel
8. Pisk fløden til skum og kommes ovenpå den halvdel, hvor der er nougat.
9. Læg den anden halvdel af kagen ovenpå med nødderne øverst.
10. Pak den godt ind og frys ned i minimum natten over (max. 1 mdr.)
11. Næste dag tages den op, så den kan nå at tø, skær evt. kanterne af, for at den ser pæn ud, men gem resterne til "køkkenpersonalet"
12.Sigt et tyndt lag med flormelis og pynt med forskellige bær og frugter.

Serveres med friske frugter og bær og evt. en bærcoulis.

NB: der er forskel på det færdige resultat, alt efter om man hakker eller blender dem, Jeg vil foretrække at blende dem.

Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar