En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

03 april 2012

Aromatisk ris pilau med krydderier og rosiner.


Disse ris er luftige og aromatiske, jeg synes ikke de er stærke. 
Når risene skal spises, fjerner man bare selv kanel og kardemommefrø, de skal kun give smag.
Garam masala varierer i styrke alt efter mærke, så smag dig frem.

Til 2-3 personer

2 dl. Basmati ris
1 stort Løg, hakket
2 tsk. Garam Masala (khanum købt hos grønthandler)
1 tsk. gul karry pulver
2-3 fed hvidløg
10 hele grønne kardemommefrø
1 stang kanel
2 spsk rosiner
salt, peber
3½ dl. kogende vand (evt. mere)
Olie stil stegning
Evt. hakkede ristede mandler til pynt

Stil risene i blød i 20-30 min i en skål. derefter skylles de 4-8 gange, indtil vandet er klart.
Hæld risene i en sigte og lad dem afdryppe.
Steg løgene lysebrune, tilsæt hvidløget,
Rist krydderierne med.
Tilsæt de afdryppede ris, rør godt rundt og lad risene optage olien. tilsæt rosiner
Tilsæt kogende vand (det skal dække ca. 1 cm. over risene). og lad det simre ca 8-10 min.
sluk og kom et rent viskestykke mellem gryden og låget,  lad det trække 10 min med låg.

pynt evt. med hakkede ristede mandler

Server dem til fx stegt kylling eller spis dem som de er. Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar