En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

09 oktober 2011

Perlebygotto med rødbede og gedeost

Denne ret er god som vegetar hovedret eller som tilbehør til fisk eller kylling

Til 1 person

½ løg, hakket
50 g perlebyg, poleret
1 spsk. æbleeddike
3 3⁄4 dl hønsebouillon eller vand
150 g rødbede, små tern

20 g friskrevet fast ost, f.eks. høost, vesterhavsost eller parmesan
20 g blød gedeost uden skorpe
5 g smør
Salt og peber

olie til stegning

Skær løget i tern og sauter det af i olie, kom perlebyggen i og lad dem suge fedtstoffet. tilsæt æbleeddiken og kog det ind. 

Kom bouillon/vand i gryden, bring det i kog, og fjern derefter det hvide skum på toppen. Skru ned for varmen, og kog kernerne sagte i ca. 30-35 min., til de er møre, og næsten al bouillon/vand er kogt ind i dem. Skræl rødbederne og skær dem ud i små tern på 1⁄2x1⁄2 cm. Kom rødbederne med op i perlebyggen de sidste 12 min. af kogetiden, og lad dem koge med, så de også bliver møre. Tag gryden af varmen, og tilsæt gedeost, parmesan og smør, så byggen får en let cremet konsistens a la risotto. Smag til med salt og peber, så balancen bliver rigtig, og server med det samme

serveres med brød og salat


Kilde: Denne opskrift er fra et projekt jeg har deltaget i "Ny nordisk hverdagsmad"
Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar