En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

06 april 2012

Brug tørrede bønner


Jeg er blevet ret vild med hvide bønner, de er så bløde og cremede i en gryderet, Kikærter er også et hit, de har en svag smag af nødder, som er virkelig lækker.

Bruger du tit tørrede bønner ? eller ville du ønske, at du brugte flere af dem, men ikke rigtig får det gjort fordi du ikke får sat dem i blød dagen før og ender med at købe de dyre på dåse ?
Så brug dette tip.
Køb en stor pose og sæt  hele posen i blød natten over.
dagen efter hælder du vandet fra og tager fra, hvis der er opskrifter der kræver udblødte, men ukogte (fx falafel) kom dem i en frostpose og skriv "ukogte" , vægt, dato og hvilken type bønner det er

Resten af bønnerne sætter du over at koge møre  i rigeligt vand, salt, jeg plejer at bruge en bouillonterning og evt. nogle urter fx. løg og/el. gulerødder, timian osv. for at give lidt smag til bønnerne.
de fleste bønner er møre efter ca. 45 min. men hold øje med dem.
når de er afkølede kommer du også dem i fryseposer og  skriver "kogte", vægt, dato og hvilken type bønner det er.

TIP:
hvis du køber flere forskellige slags bønner, så sæt dem i blød hver for sig og kog dem hver for sig, da nogle bliver færdige på forskellige tidspunkter og nogle bønner farver de andre bønner. så hold dem adskilt, indtil de skal spises, derefter er de gode at blande i en salat el. gryderet.

Jeg har ikke tjekket alle bønner men ved at
Hvide bønner og Kikærter hæver dobbelt størrelse, efter de har ligget i blød

dvs. at 100 g tørrede bønner svarer til 200 g kogte/ udblødte bønner

Så bare kom igang med at bruge de tørrede bønner, de er rige på protein, de indeholder mindre salt og de de er langt bedre i smag og billigere end dem på dåse. Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar