En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

16 april 2012

Boller i karry


Til 4-6 personer

Kødboller:

500 g hakket kalv og flæsk
1-2 løg, fin tern eller blendet (jeg hakker dem altid fint)
1½ tsk salt
sort peber (drej ca. 12 - 15 gange på kværn)
5 spsk havregryn
2 spsk hvedemel
2 æg
2 dl. danskvand

 Karrysauce:

2 løg, tern
lidt tørret chili
5-6 tsk. karrypulver
4 spsk. hvedemel
2 æbler i tern (gerne med skræl) 
6 dl. varm bouillon fx. høns el. grøntsags
4 dl. mælk
3 tsk. mango chutney
1 dl. fløde
salt og peber
olie til stegning

Kødbollerne: Rør kødet sejt med saltet, tilsæt peber og løget og rør igen.
Tilsæt havregryn og mel, og rør igen,
Tilsæt æggene og få det rørt ordentligt igennem. derefter tilsættet danskvandet og der bliver rørt til en ensartet masse. lad den trække i ca. 15-20 min.
sæt en gryde over med kogende vand tilsat salt. når vandet koger formes kødbollerne og kommes ned i vandet, lad dem koge ca. 10-15 min afhængig af størrelse. jeg plejer at lave dem små.
tag dem op og kom ned i saucen.

Saucen: løgene steges gyldne i olien, tilsæt chili og karry og hvedemel, lad det riste med. tilsæt æble i tern, tilsæt varm bouillon lidt af gangen, derefter mælken, tilsæt chutneyen lad det koge igennem 10 min. derefter blendes det til en creme, tilsæt fløden og smag den til, tilsidst tilsættes kødbollerne og evt. lidt af kogelagen fra kødbollerne. til ønsket konsistens.

Server med ris, mango chutney og en rodfrugte salat fx rødbede eller gulerod Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar