En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

01 september 2012

Køkkenøvelse: Tapas ruller med blåskimmel ost og bagte æbler i skiver med kanel og chokolade


For en uges tid siden, havde vi en køkkenøvelse på skolen. Vi var delt op i grupper og fik udleveret nogle forskellige fødevarer, dog ikke kød. Med dem skulle vi kreere nogle retter til en valgfri målgruppe på ca. 45 min.
Vi fik gulerødder, løg, flåede tomater, æbler, rødbeder, peberfrugter, blåskimmel ost, kokosmælk, yoghurt 2 %, æg, gær og chokolade,  derudover måtte vi vælge de krydderier og mel, der var til rådighed i skabene.
Vi valgte målgruppen: gluten allergikere/ Tolerance.
Som du kan se på billedet lavede vi plain æggekage, grøntsagssuppe og ruller med rødbede & blåskimmel og peberfrugt & blåskimmel, begge drysset med sesam og birkes.
Til dessert lavede vi bagte æbler med kanel og chokolade med en yoghurt vaniljecreme.
Der er ikke rigtig mål på opskriften, det er lidt med rund hånd. 

Ruller med blåskimmel

Lange rødbeder
Peberfrugter
Sesamfrø
Blå birkes
Olivenolie
Fast blåskimmel ost fx Sct. Clemens
Salt og peber
Tandstikker

1. Skræl rødbederne og skær dem i skiver på langs på ca. ½ cm.
2. Mariner dem i olie, salt og peber
3. Læg dem på en bageplade med bagepapir
4. Drys med birkes og sesamfrø
4. Bag dem  i en varm ovn ved 180-200 *c til de er møre ca. 10-20 min. de må godt have lidt bid.

5. Gentag det samme med peberfrugterne, læg dem med skindsiden nedad.
6. når de er afkølet let, lægges tynde skiver af osten på, og de rulles sammen, sørg for at birkes/sesam vender udad, når der rulles. kom en tandstik i

Server dem som en del af et tapasbord.
NB: er det ikke muligt at få lange rødbeder, kan man istedet, lægge 2 skiver sammen med osten imellem og skære i mundrette bidder

Lune æbler 

Røde æbler
Stødt kanel
Mørk chokolade
Græsk yoghurt
Vaniljesukker
Citronsaft

1. Skær æblerne i skiver og mariner dem i et drys kanel
2. Læg dem taglagt på et fladt fad.
3. Bag dem i en varm ovn ved 180-200 *c i ca. 7 min., de må godt have lidt bid.
4. Riv chokoladen og drys henover
5. Smag yoghurt til med vaniljesukker, citronsaft og evt. lidt sukker og server ved siden af.

Spises som en eftermiddags-/aften snack.


Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar