En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

04 august 2012

Frisk blækspruttesalat

Denne salat kan gøres så spicy som man vil have den, ved at justere på chilien. Salaten er både frisk, sødlig, syrlig, blød og knasende på samme tid. Jeg har her brugt blæksprutte tuber fra frost, men vil helt klart anbefale at bruge friske, hvis man kan skaffe det. 
Jeg vil anbefale denne blækspruttesalat som en del af flere småretter eller som en let frokostret. 

Blækspruttesalat
2 personer som en småret

3-4 blækspruttetuber (Jeg brugte frost)
2 skiver citron
1 dl mælk
½ rød chili
2 skiver frisk ananas uden skal
5 cm agurk eller squash
1 æble, gerne rødt
lidt saltede cashewnødder el. peanuts
lidt salt og sukker
lidt fiskesauce
lidt limesaft
et drys frisk koriander

1. læg de frosne blækspruttetuber i en frostpose, kom skiver af citron og mælken ned i, lad det tø op, mens de marinerer.
2. kassér mælken og citronen og skær tuberne op i den ene side, rens for urenheder og evt. tilbagesiddende brusk.
3. bank tuberne med en kødhammer (kom dem evt. i en pose for at undgå spøjt)for at mørne dem.
4. skær et harlekin mønster på den ene side.
5. kom sprutterne i kogende vand med salt og lad dem koge møre, ca. 30 - 45 min. (måske længere) smag dig frem.
6. køl tuberne af og skær dem i mindre passende stykker
7. imens hakkes alle grøntsagerne i fine tern, smag til med salt, sukker, limesaft og fiskesauce
8.bland grøntsagerne og blæksprutterne og lad det gerne marinere 20 min. (kan undlades)

Serveres som forret eller som småret sammen med andre lette retter. Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar