En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

17 april 2012

Hjemmelavet Daim - mandel karameller



Denne opskrift på daim, har jeg haft liggende i mit opskrift hæfte siden jeg var barn og har heller ikke lavet dem siden, før nu, hvor jeg ville afprøve dem igen. og de var næsten som jeg husker dem :o), de er ikke 100% identisk med den originale, men næsten.
karamellerne smager også godt uden chokolade, og de er rigtig gode knuste over en dessert eller i is.

Giver ca. en lille portion på 1 bageplade.

1 dl. piskefløde 38 %
125 g sukker
3/4 dl. lys sirup
40 g smuttede, meget finthakkede mandler
Lys chokolade til overtræk

brug en smal gryde med lidt høj kant. Varm fløden, sukker og sirup op, kog en karamel, brug en træslev/træ grydeske.
Den skal koges indtil den er 130*c, det tager ca. 20-30 min.
(har du ikke et termometer, laves en kugleprøve; kom en klat karamel ned i koldt vand, holder det faconen og er hård, er den færdig)
Sluk og kom de meget finthakkede mandler op i og rør godt rundt.
Hæld det ud på bagepapir og spred det ud til en firkant ca. 0,5 cm høj,
Når den er svalet lidt af, kan den vendes og man kan trække lidt i den, så den bliver tyndere (som du ønsker) Derefter kan den klippes med en saks i ønsket størrelse enten i små mundrette størrelser eller i store firkanter, som rigtige daim,
Lad dem køle helt af, inden de overtrækkes eller pensles med lys smeltet chokolade.
Lad dem tørre helt igennem, inden de opbevares i en lufttæt beholder, med bagepapir mellem lagene, hvis de når så langt :o)
opbevar dem ikke i køleskab, da chokoladen får en bleget overflade.

Note: Jeg prøvede både at pensle og dyppe i chokoladen, hvis man dypper, får man en pænere og tykkere overflade, men syntes det også fungerer fint at pensle, da man bedre kan smage selve karamellen.

Print Friendly and PDF

2 kommentarer:

  1. OK, dem må jeg prøve. Daim er noget af det eneste, bortset fra meget mørk chokolade med meget høj kakaoindhold, som jeg ikke kan stå for :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birthe
      Ja du må endelig prøve dem,
      Så håber jeg du kan lide dem og ikke bliver skuffet, når du er så stor fan af dem :o)

      Slet