En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

10 november 2012

Suppe af jordskokker med kammuslinger


Denne suppe er cremet og lækker og perfekt til en forret.
Man kan vælge at lave den rent på jordskokker hvis man vil, Jeg valgte at komme lidt kartofler i, men deres mængde kan sagtens erstattes med samme mængde jordskokker. Jeg serverede den som forret, men man kan sagtens spise suppen til hovedret med brød og evt. en let salat, så er der til 2 personer.

Til 4 mindre portioner - forretter

100g kartofler (renset vægt)
300 g Jordskokker (renset vægt) + 50 g pr. person i tern (til fyld)
1 fed hvidløg
1 lille løg
5 dl. hønsebouillon
en god sjat piskefløde
Salt og hvid peber
smør og olie til stegning

Fyld: 
Kammuslinger, 2 store pr. person eller 50-75 g af de små. (jeg brugte de små)
Purløg, finthakket

1. Rens og skræl grøntsagerne
2. De 50 g jordskokker pr. person, skæres i små tern og steges gyldne og møre i smør, de må godt have bid., De tages op af gryden og lægges på papir til afdrypning.
3. De resterende grøntsager skæres i tern og steges gyldne i gryden med olie/smør, de må ikke blive brune
4. Tilsæt bouillonen og lad det koge mørt, ca. 10-15 min.
5. Blend suppen, tilsæt fløden og smag derefter til med salt og peber.
6. inden servering steges kammuslingerne gyldne på panden, krydr med salt og peber, (de må ikke få for meget, så bliver de seje)
7. Ved servering hældes suppen op i tallerknerne, læg en skefuld af de ristede jordskokketern, og kammuslingerne i midten. Drys med purløget.

Man kan servere suppen med brød til.

Print Friendly and PDF

2 kommentarer:

  1. Hej Kristina ;-D

    Jordskokke suppe er lækkert... i små mængder. Hvis man ikke tilsætter kartofler også, syntes jeg, den hurtigt bliver vammel... men det er jo heldigvis en smags sag ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia
      Ja netop, Jeg syntes også det er rart med kartofler i og serveret som forret.

      Slet