En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

08 april 2012

Majs friteret blæksprutte


Denne version er ikke lavet med den klassiske beignetdej, men med majsgryn, som man også bruger til polenta, det gør dem crispy, men stadig bløde indeni, uden at være seje.
Brug dem til forret, el. som en del af et tapasbord
Jeg starter med at marinere dem i mælk, da jeg synes de derved bliver møre, det hjælper også at de bliver banket med kødhammeren.

Til 2-3 personer  (forret)

2 renset blæksprutte tuber* (fra frost) brug endelig frisk, hvis du kan skaffe det.
½ citron
1- 1½ dl. mælk
Neutral olie til stegning

Panering:
1 dl. majsgryn
lidt salt og peber
lidt hvidløgspulver
lidt chilipulver (jeg brugte chiliflager, som blev kværnet)

Tilbehør:
Frisk citron
Sød Chilisauce
evt. salat

Læg blæksprutte tuberne i en frostpose ( Jeg tog dem direkte fra frost), hæld mælk og saften af ½ citron (kom bare citronen ned også)
Lad dem marinere i et par timer (mindre kan sikkert gøre det)
imens laves paneringen, der bare blandes godt sammen.
Når sprutterne har marineret, hældes mælken ud og de duppes tørre. skær tuben op på langs i den ene side, rens eventuelle urenheder og tilbagesiddende brusk.
Bank på begge sider med en kødhammer, den side der vendte indad, vendes nu opad og der snittes fine harlekin firkanter UDEN at skære igennem. derefter skæres i passende stykker (de ruller sammen, ved fritering)
kom dem op i paneringen og sørg for at de er godt dækket, tag dem op og drys det værste panering af.
imens er der sat en gryde over med olie, til at fritere i.
kom kun få i af gangen, så det ikke begynder at koge over eller, at temperaturen sænkes for meget
HUSK at have et passende grydelåg liggende, hvis der går ild i gryden.
Kom fritterne op på fedtsugende papir/ køkkenrulle

Server mens de er lune, sammen med friske citronbåde, sød chilisauce og evt. lidt salat

* blæksprutte tuber kan købes hos asiatiske købmænd

Print Friendly and PDF

2 kommentarer:

  1. Nej hvor ser de gode ud,god ide at bruge majsgryn :-)

    Vh Lykke

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lykke, de smagte også godt, og var noget hurtigere at lave end en beignetdej, selvom det nu også smager godt.

      Slet