En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

06 april 2012

Kogte luftige basmati ris


Der er mange der har svært ved at koge basmati- eller jasmin ris, tit bliver de klistrede og udkogte, Jeg vil her give nogle gode råd ( 2 versioner), til hvordan jeg plejer, at gøre for at få dem luftige.

Fælles for dem begge er at skylle risene i vand 4-8 gange, indtil vandet er klart og ikke mælkehvidt. derefter stilles risene i blød i koldt vand i 20- 30 min.
sigt vandet fra. Derefter kan du gå igang med enten version 1 eller 2. 


Til 1 person

Version 1:

1 dl. Basmatis ris
1½ -2 dl. kogende vand.
salt

Lun en lille gryde op (ikke for varm), kom risene i og det kogende vand, hvad der svarer til ca. 1 cm. over risene, tilsæt salt og rør rundt, (det er vigtigt at gryden er lun, så kogningen går igang med det samme)
Skru ned og lad dem simre i ca. 8-10 min. derefter slukkes der for varmen og der lægges et viskestykke/ køkkenrulle mellem gryde og låg, lad det trække med låg i ca. 10-12 min.
derefter er de klar til at spise.

Version 2:

1 dl. Basmati ris
1½- 2 dl. kogende vand
½ løg
olie
salt

Brug en lille gryde, Løget hakkes fint, og steges gyldent i olien, tilsæt derefter risene og lad dem opsuge olien, tilsæt vandet,hvad der svarer til ca. 1 cm. over risene, tilsæt salt og rør rundt
Skru ned og lad dem simre i ca. 10 min. derefter slukkes der for varmen og der lægges et viskestykke/ køkkenrulle mellem gryde og låg, lad det trække med låg i ca. 10-12 min.
derefter er de klar til at spise.

Hvordan får du dine ris gode ?


Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar